Bay Window Niche Paris 2020
acrylic on panel 40 x 40 cm and 20 x 15 cm
In 2019 Lisette visited Paris to continue her research into the designs of Swiss-French architect Le Corbusier. During her trip she visited the richly filled library of the Fondation Le Corbusier, where she browsed through many books and publications. Furthermore she visited the private studio apartment, the home of Le Corbusier and his wife Yvonne, located at 24 Rue Nungesser-et-Coli in the Boulogne-Billancourt quarter.
In a prominent part of the house Le Corbusier built his painting studio. In this way he could paint, draw and write at home. The dining room has a large bay window which was remodelled a few times. There was an outstanding detail that had been integrated into the window in 1949; a geometrical colourful stained-glass niche, made by Brigitte Simon, an artist from the famous dynasty of master glaziers in Reims. The niche is directly across from the marble dining table designed by Le Corbusier and surrounded by four Thonet armchairs.
The niche is a relatively square, three-dimensional cube covered with rectangular stained glass windows. The stained glass is red, yellow, blue, green, black and white. Objects related to ‘poetic reaction’ such as shells, bones and pebbles were displayed in the niche.
The niche stood out to Lisette as it was a vibrant detail in the enormous bay window with a view. The colors of the niche were alive in the quiet dining room, the object itself a strange and magical box. At first it makes you wonder what it actually is, then how it has been integrated in the window and lastly the way it functions as a tiny exhibition space; a theatre with varying performances of poetic objects.
Lisette decided to take the saturated colors of this ‘miniature diorama’ as a starting point. She arranged the colors in six varying orders. Through painting the colors layer after layer in different sequences each sequence displays a different hue.
Lisette created a series of paintings that are an ode to the magnificent multicolored niche, presenting them as varying saturated hues in subtle gradients; varying from blue purple and red purple to yellow green.
NL
In 2019 ben ik naar Parijs gegaan om mijn onderzoek naar de ontwerpen van de Zwitsers-Franse architect Le Corbusier voort te zetten. Ik bracht een bezoek aan de rijkelijk gevulde bibliotheek van de Stichting Le Corbusier, waar ik verschillende publicaties las en schetsen en kleurenwaaiers bekeek. Verder bracht ik een bezoek aan het prive studio appartement, het huis van Le Corbusier en zijn vrouw Yvonne, gelegen aan de 24 Rue Nungesser-et-Coli in de wijk Boulogne-Billancourt.
In een prominent deel van het appartement had Le Corbusier zijn atelier ingericht. Hierdoor kon hij vanuit huis schilderen, tekenen en schrijven. De eetkamer heeft een groot raam uitkijkend over de stad, het raam werd in de loop van de jaren een paar keer opnieuw vormgegeven. In 1949 werd een opvallend detail in het raam geïntrigeerd; een geometrische kleurrijke glas in lood nis, ontworpen door Brigitte Simon, een kunstenares van de beroemde dynastie van meester glazeniers in Reims. De marmeren eettafel die Le Corbusier zelf ontwierp wordt omringd door vier Thonet fauteuils en stat precies tegenover de nis.
De nis is een bijna vierkante, driedimensionale kubus bedekt met rechthoekige glas in lood ramen. Het glas in lood heeft de kleuren rood, geel, blauw, groen, zwart en wit. In de nis werden objecten neergelegd die gerelateerd zijn aan ‘poëtische reactie’ zoals schelpen, botten en kiezelstenen.
De nis sprong er voor mij uit, omdat het een levendig detail is in het enorme raam/de enorme erker met het mooie uitzicht. De kleuren van de nis zijn levend in de stille eetkamer, het object zelf een vreemde en magische doos. Eerst vraag je je af wat het is, daarna hoe het geïntegreerd is in het raam en vervolgens hoe het functioneert as een kleine expositieruimte; een theater met afwisselende performances van poëtische objecten.
Ik besloot de verzadigde kleuren van dit ‘miniatuur diorama’ als uitgangspunt te nemen. Ik rangschikte de kleuren in zes verschillende sequenties. Door de kleuren in de verschillende volgorden over elkaar te schilderen ontstond telkens een andere kleurtint.
Ik heb een serie schilderijen gemaakt die een ode zijn aan de prachtige veelkleurige nis, door ze te presenteren in verschillende verzadigde kleurtinten met subtiele verlopen; variërend van blauwpaars en roodpaars tot geelgroen.